گوناگون

گوناگون

بزرگ بیندیش تا بزرگ زندگی کنی.
گوناگون

گوناگون

بزرگ بیندیش تا بزرگ زندگی کنی.

بازار یابی شبکه ای(نتورک مارکتینگ)


فروش مستقیم چیست :

فروش مستقیم یعنی اینکه هر مشتری می تواند در حین مصرف کالاهای شرکت خرید اینترنتی پنبه ریز، بازاریاب شرکت نیز باشد و محصولات شرکت را به دوستان و آشنایان خود معرفی نموده تا آنها نیز محصولات شرکت را از شرکت خریداری نمایند، در این صورت شرکت نیز بر اساس قرارداد فیمابین و پلن درآمد زایی ،درصد قابل توجهی از این فروش را به بازاریاب پرداخت می نماید و هر بار که آن مشتری محصولات شرکت را خرید می نماید ، معرف و بازاریاب وی پورسانت مربوطه را دریافت می کند.این پورسانت درواقع همان درصدی از مبلغ فروش می باشد که سهم عمده فروش،توزیع کننده و مغازه دار بوده است وشرکت با فروش مستقیم از کارخانه ها به مصرف کنندگان و با حذف این واسطه ها این مبلغ را بر اساس پلن درآمد زایی به خود مصرف کنندگان پرداخت می نماید

بازاریابی شبکه ای چیست :

بازاریابی شبکه ای نوعی از تجارت است که در آن مصرف کنندگان یک شرکت تولید کننده می توانند بازاریاب محصولاتی باشد که خود مصرف می کنند، و با انعقاد قرارداد با شرکت تولید کننده و معرفی و فروش محصولات به اطرافیان خود، درآمد قابل توجهی کسب کنند. و در صورتی که شخص بتوانند با معرفی این تجارت به اطرافیان خود و معرفی آنها به شرکت ،گروه فروش خود را شکل دهد ، و طبق پلنهای درآمد زائی شرکت درصدهای مشخصی از قیمت کالاهای فروخته شده در گروه فروش خود را به عنوان پورسانت و پاداش دریافت کند. این صنعت اولین بار در سال 1945 بکار گرفته شد و امروزه این تجارت با بیش از 70 سال قدمت توانسته شرکتهای بزرگ و مطرح را در جهان تشویق کند تا از این روش برای فروش محصولاتشان استفاده نمایند . متاسفانه طی سالهای اخیر بسیاری از افراد و شرکتهای سود جو، با استفاده از نبودن اطلاعات کافی در مورد این تجارت در کشور عزیزمان به صورت غیر قانونی و با قصد سوء استفاده و کلاهبرداری ، باعث گردیدند که به نام و وجه این تجارت آسیب وارد شود. اما در حال حاضر کشورهای پیشرفته زیادی از جمله کشورعزیزمان ایران، به روش صحیح و تحت نظارت قانونی این تجارت، جامه عمل پوشانده اند .

MLM مخفف بازاریابی چند سطحی می باشد که بعضی مواقع بازاریابی شبکه ای نیز نامیده می شود. همانطوری که از نام آن پیداست چند لایه متعدد از افراد، بازاریابی یک محصول برای رساندن آن به مصرف کننده بر عهده دارند. یک نماینده فروش ( همچنین، توزیع کننده ،‌عضو ،‌ وابسته ،‌شریک نیز نامیده می شود ) علاوه بر جذب مشتریان ،‌ آموزش نیروهای تازه وارد را درجهت جذب مشتریان به عهده دارد.

بازاریابی شبکه ای در واقع هدف همه شرکتهاست(هم شرکتهایی دارای بازاریابی شبکه ای و هم شرکتهای فاقد آن). اگر شما شنیدید که یک شرکت با سابقه اعلام کرد ” در صورت معرفی یکی از دوستانتان به ما، در خرید بعدی از تخفیف برخوردار شوید” این همان بازاریابی چند سطحی است . انجمن های سلامتی ،‌آژانس املاک، شرکتهای ارتباط تلفنی و صنایع بسیار دیگری از این روش استفاده می کنند. مشاغل تخصصی ( پزشکان ، دندانپزشکان ، حسابداران ) مرگ و زندگیشان به مشتریانی بستگی دارد که آنها را به دیگران معرفی می کنند. تمام این مشاغل بسادگی تلاش می کنند تا مشتریان کنونی شان تبلیغ و بازاریابی محصولات و خدمات آنها را برای مشتریان بالقوه انجام دهند.

شرکت های سنتی

در شرکت فاقد سیستم بازاریابی شبکه ای ، مدیر و نمایندگان فروش بوسیله شرکت استخدام می شوند. این نوع شرکت برای استخدام نمایندگان فروش به دلیل کمبود منابع مالی که شرکت باید بعنوان حقوق پرداخت کند و همچنین تعداد افرادی که مدیر فروش قادر به بکارگیری و پوشش دادن آنهاست دارای محدودیت می باشد. زمانی که مدیر فروش بدلیل افزایش حجم کارها قادر به اداره امور نباشد ، شرکت مجبور به استخدام مدیر دیگری در کنار مدیر قبلی و یا ارتقاء یکی از نمایندگان فروش به مدیر می شود. این حالت بازاریابی “چند عرضی ” گفته می شود ، چونکه شرکت در مقایسه با حالت چند سطحی تنها بطور افقی توسعه پیدا می کند در حالی که در بازاریابی شبکه ای سازمان بصورت عمودی رشد می کند.

شرکت بازاریابی شبکه ای

یک شرکت MLM ابتدا با ثبت نام فردی که قادر به جذب مشتریان و نمایندگان فروش باشد کار را آغاز می کند. اما به هر یک از نمایندگان حق این انتخاب را دارند تا خود را به یک مدیر تبدیل کنند، شخصی که خود توانایی جذب نماینده فروش را دارا باشد. یک شرکت MLMکمیسیون پرداخت می نماید و نه حقوق ثابت، بنابراین در این روش شرکت محدودیتی برای جذب مدیر و نماینده فروش ندارد. این حالت بدلیل گسترش سریع شمار نمایندگان فروش آموزش دیده برای شرکت بسیار سودمند است . این مورد همچنین برای نمایندگان فروش سودمند است به این دلیل که درآمدشان محدود به میزان فروش خودشان نیست بلکه آنها همچنین از حجم فروش سایر نمایندگان درصد فروش دریافت کنند.

در واقع MLM یکی از پنج روشی است که توسط شرکتها برای فروش و توزیع یک محصول یا خدماتشان به مشتریان استفاده می کنند

تمامی شرکتها ( شرکت های MLM و شرکت های سنتی) در یک خصوصیت با یکدیگر مشترک هستند؛ آنها محصول یا خدماتی را ارائه می دهند که باعث بهبود زندگی مصرف کننده می شود. مادامی که یک شرکت دارای یک چنین محصول یا خدمت باشد نیازمند این هستند که آنرا بطور گسترده معرفی کنند. آنها این عمل را بوسیله توزیع آن انجام می دهند.توزیع یک محصول عبارت است از یافتن و رساندن محصول بدست مشتریان. بطور کلی پنج روش عمده برای توزیع یک محصول یا خدمات وجود دارد.

هر یک از پنج روش فوق می تواند از تکنیکهای روش دیگر برای یافتن مشتریان استفاده کند. بدین معنی که روش خرده فروشی فقط محدود به مراجعان حضوری نیست.خرده فروشی همچنین می تواند در رادیو ،‌تلویزیون ،‌و روزنامه ها ،‌مجلات ، نامه رسانان ( کارت پستال ،‌ تراکت و غیره)نگاه ها را به سوی مغازه جلب نماید.این می تواند منجربه افزایش مراجعه حضوری افراد به مغازه شما بشود.

بطور مشابه یک توزیع کننده در یک شرکت بازاریابی شبکه ای می تواند از چند یا همه چهار روش ذکر شده در بالا مشتری پیدا کند ، درست به همان اندازه که از طریق دوستان و آشنایان مشتری جذب مینماید. و البته مالک یک خرده فروشی می تواند به دوستان و آشنایانش در مورد مغازه اش توضیح دهد.

پس بازاریابی شبکه ای چیست؟ مهمترین موضوع برای درک این است که توزیع هر محصولی به معنی شناساندن محصول است. بازاریابی شبکه ای و سایر روشهای عمده توزیع یک محصول حقیقتاً روشهایی هستند که برای شناساندن محصول بکار می روند.

MLM بنیادی است.

اساساً روش بازاریابی شبکه ای یک روش خارق العاده است. منظور از واژه اساسی و بنیادی این است که اگر شما همه این توضیح و تفسیرها را کنار بزنید و تنها به آن از جنبه مفهومی نگاه کنید، خواهید دید که این ناب ترین شیوه برای معرفی محصول به مصرف کننده است و همچنین ناب ترین شیوه برای جبران خدمت. اینجا به دلایل آن اشاره می کنیم:

۱- در مفهوم اساسی آن یک شخص تجربه یک محصول یا خدمت ارزشمند را با دیگری به اشتراک می گذارد( نه به این دلیل که آنها سود می برند، بلکه به این دلیل که محصول ارزشش را دارد) . ” من ازش خوشم اومده ،‌ممکنه تو هم دوستش داشته باشی”.و این درست و خالصانه است.

۲- شخص ایده یک خرید را با دیگری به اشتراک می گذارد. تاریخچه کسب و کار از همین جا آغاز شده است.. : من یک کسب و کار مورد علاقه ام پیدا کرده ام ، شاید تو هم دوست داشته باشی با من در آن شریک باشی.” این هم درست و خالصانه است.

۳- شخصی که تجارتی را با دیگری به اشتراک می گذارد تنها هنگامی سود خواهد برد که افرادی که با او تجارت را شریک می شود نیز سود ببرند و این فراتر از وظیفه است،‌که هم درست و هم خالصانه است.

این سه دلیل مفاهیم اساسی و بنیادی بازاریابی چند سطحی هستند و کاملاً روشن و واضح می باشند.

چنانچه شما به هسته اصلی بازاریابی سنتی برسید خواهید دید که یک شخص آگهی را می نویسد و ۹۸ درصد افرادی که آن را می بینند به آن توجهی نمی کنند. ( یک بازاریاب عالی تنها ۱۰ درصد پاسخ دریافت می کند ، که متوسط آن ۲ درصد است.)

اگر نگاهی به اطراف بیاندازیید خواهید دید که در روش بازاریابی سنتی چه تلاشهایی برای معرفی محصول به مشتری انجام می شود و خواهید دید که چه منابع و فعالیتهایی که تلف می شوند. حال آیا می توانید تصور کنید شهری را که در آن اثری از تبلیغات نیست چقدر تمیز خواهد بود؟ تصور کنید تعداد درختانی که به نام تبلیغات مصرف می شوند و موادی که بعنوان زباله در زمین رها می شوند.

چند سوال مهم قبل از پیوستن به شرکت های بازاریابی شبکه ای

با توجه به اعطای مجوز بازاریابی شبکه ای به شرکت های «بازاریابان ایران زمین، بازاریابان تلکا، ابر تجارت کهکشان، تلاشکاران سرمایه وزین ،بادران گستر و خرید اینترنتی مروارید پنبه ریز» توسط وزارت صنعت معدن و تجارت، این تجارت ( بازاریابی شبکه ای)در کشور ما رو به رشد می باشد. و شرکت ها برای جذب بازاریابان تبلیغات وسیعی را آغاز نموده اند.برخی از شرکتها در تبلیغات خود به موفقیت صد در صدی در بازاریابی شبکه ای اشاره کرده اند، اما باید بدانید که در این کسب و کار نیز مانند هر کسب و کار دیگر برای دست یابی به موفقیت نیاز به فاکتورهای خاصی می باشد. برخی از عوامل موفقیت در این حرفه اکتسابی بوده و برخی بر اساس کار مداوم و کسب تجربه به دست می آیند.

در اینجا قصد داریم از شما درخواست نماییم که قبل از پیوستن به این شرکت ها با طرح چند سؤال ساده توانایی خود را به عنوان یک بازاریاب موفق بسنجید و بعد از این که از توانایی خود مطمئن شدید نسبت به آغاز فعالیت خود در این حرفه اقدام نمایید :

1 – آیا از توانایی فروش برخوردار می باشید؟

بعضی از افراد به صورت ذاتی یک فروشنده ی خوب می باشند و یا مهارت های لازم را برای این کار به دست می آورند.این افراد انسان های برون گرا و مهربانی می باشند که قدرت خوبی برای سخن گفتن در بین عموم مردم را دارند و از انگیزه و اعتماد به نفس بالایی برخوردار می باشند.بازاریابی شبکه ای مانند هر حرفه ی دیگری فرصتی را برای پیشرفت و رشد مهارت های شخصی و شغلی ارائه می کند؛ اما باید این را مدنظر قرار داد که موفقیت در این کسب و کار مستلزم تلاش و صرف زمان است. قبل از آغاز فعالیت، لازم است که با کسانی که در این حرفه به موفقیت دست یافته اند، مشورت کرد و از تجربه های آنها استفاده نمود.

2 – آیا محصولی که شرکت برای فروش ارائه می دهد، همان محصولی است که شما هم به استفاده از آن نیازمند بوده و توانایی فروش آن را دارید؟

اگر افرادی که به فعالیت در شرکت های بازاریابی شبکه ای می پردازند اعتقاد به نحوه فعالیت تجاری و محصولات شرکت داشته باشند، تقریباً بیشتر کار فروش خود را انجام داده اند. یک محصول خوب و مناسب همواره مشتری های زیادی خواهد داشت و نیاز به صرف انرژی و وقت زیادی برای متقاعد نمودن افراد برای خرید آن محصول نیست، وقتی خود شما تمایلی به خرید و استفاده از محصولی را نداشته باشید مسلماً فروش آن برایتان کار بسیار دشواری می باشد.

3 – آیا شرکت قابل اعتماد می باشد؟

تنها به این که یک شرکت خود ادعا می کند که مجوز بازاریابی شبکه ای را کسب کرده است، اعتماد و اکتفا ننمایید، حتماً در رابطه با طرح و نحوه پورسانت دهی و نوع محصولات شرکت تحقیق نمایید. و جهت اطمینان از اصالت مجوز بازاریابی شبکه ای می توانید به سایت های www.asnaf.ir و یاwww.iranhoshdar.ir مراجعه نمایید. و از قانونی بودن فعالیت این شرکت ها اطلاع حاصل فرمایید.

4 – آیا طرح در آمد زایی شرکت یک طرح هرمی می باشد؟

طرح و دسیسه های هرمی اغلب قصد دارند، خود را مشابه طرح های سالم بازاریابی شبکه ای نشان دهند. مهمترین مشخصه طرح های هرمی این است که درآمدزایی در این سیستم ها عمدتاً بر اساس جذب سایر افراد صورت می گیرد و همچنین باید برای عضویت در آن شرکت هزینه ای پرداخت نمایند. در وهله ی اول، سود شما باید از فروش خدمات و محصولات به استفاده کنندگان واقعی به دست آید، فرقی ندارد که شما خودتان این محصولات را به فروش برسانید یا افرادی که آنها را جذب کرده اید محصولات را بفروشند.

5 .آیا با پیوستن به شرکت خطر زیان مالی برای شما وجود دارد ؟

بررسی کردن سیاست باز خرید شرکت بسیار با اهمیت است، زیرا اگر شما تصمیم به خارج شدن از شرکت گرفتید، از حق و حقوق تان آگاه خواهید شد، اگر یک نفر تصمیم به خروج از شرکت گرفت، موجودی ها و کمک های خریداری شده برای فروش در طول 12 ماه گذشته را به حداقل 90% قیمت خرید بازخرید کند.
توجه به موارد ذکر شده و به کار بستن نکات کلیدی می تواند در پیشبرد اهداف اشخاصی که خواستار فعایت تجاری در سیستم های بازاریابی شبکه ای سالم هستند، راهگشا باشد.


استعلام پیامکی

به اطلاع کلیه کاربران می‌رساند؛ سامانه هوشمند استعلام پیامکی 30006082 از تاریخ 91/11/21 با ارتقای سیستم استعلام و پس از رفع مشکلات فنی و نرم افزاری سامانه مذکور، آماده ارائه پاسخ استعلام پیامکی در خصوص شرکت‌های هرمی و بازاریابی شبکه‌ای است.